غزاله جاوید و پدرش به خاک سپرده شدند

خواننده و پدرش در روز 18 ژوئن در پیشاور به ضرب گلوله کشته شدند.

نوشتۀ اشفق یوسف زی

2012-06-19

پیشاور - غزاله جاوید 29 ساله، خواننده محبوب پشتو، در روز 19 ژوئن در میان اشک های اندوهناک خانواه و هوادارانش در گورستان خانوادگیش در مینگوره سوات به خاک سپرده شد.

پلیس شوهر سابق او، جهانگیر خان را متهم کرد که در روز 18 ژوئن در باغ دبگری، یک بخش قدیمی پیشاور، به وی تیراندازی کرده است. جاوید از یک سالن زیبایی بیرون میامد که دو مرد مسلح سوار بر یک موتور به سمت او آتش گشودند و او و پدرش محمد جاوید را کشتند. خواهر او، فرهت جاوید، از این حمله جان سالم به در برد.

صدها تن از سوگواران در مراسم خاسپاری او شرکت کردند و برای روحش دعا کردند.

دکتر محمد احسان از بیمارستان لیدی ریدینگ گفت: «او پیش از رسیدن به بیمارستان درگذشته بود. او بواسطه اصابت شش گلوله متحمل چندین جراحت شده بود.»

شوهر سابق او مظنون اصلی است

جاوید در سال 2010 با یک دلال املاک به نام جهانگیر ازدواج کرد، اما این ازدواج تنها شش ماه دوام یافت. آصف اقبال، رییس پلیس، گفت که جهانگیر مظنون نخست است و همچنان آزاد می باشد.

آصف اقبال رییس پلیس شهر گفت: «ما هنوز در حال بررسی دخالت (احتمالی) ستیزه جویان طالبان هستیم که در گذشته نوازندگان و خوانندگان را تهدید کرده اند.»

جاوید کار خود را بعنوان یک دختر رقصنده در سال 2003 آغاز کرد و در سال 2008 وقتی شروع به خوانندگی کرد، در کانون توجه قرار گرفت. وی خیلی زود با کمک افسونش، انبوه مردم را به سمت کنسرت های خود کشاند. در طی دوران کوتاه کارش، او با خوانندگانی نظیر رحیم شاه و گلزار عالم همصدا شد. جاوید با تورهایش در افغانستان، امارات متحده عربی و سایر کشورها، برای پشتون های خارج از کشور برنامه اجرا کرد.

اما ازدواجش در سال 2010 باعث توقف کارش شد.

خواهر او، فرهت، به آسیای میانه آنلاین گفت: «شوهر او جلوی کار خوانندگیش را گرفت که این موضوع وی را بسیار غمگین ساخت. او می گفت که موسیقی عشقش است و نمی تواند بدون آن زندگی کند.»

ازدواج جاوید با جهانگیر یک فاجعه بود و پس از تمکین از خواسته او مبنی بر کنار گذاشتن خوانندگی، جاوید تقاضای طلاق کرد. فرهت گفت: «ازدواجش از روز اول ناموفق بود. تنها شش ماه پیش، وی دوباره شروع به خوانندگی کرد.»

میان افتخار حسین وزیر اطلاعرسانی خیبر پختون خوا قتل وی را محکوم کرد و دستور انجام تحقیقات را داد. وی روز 19 ژوئن گفت: «قاتلان او مدت زیادی آزاد نخواهند ماند، زیرا پلیس بزودی آنها را دستگیر خواهد کرد.»

فرهت درخواست انجام تحقیقات اولیه علیه سه فرد را داده است: جهانگیر، نصیر خان و سلام خان افریدی. وی گفت: «ما به محل نیشترآباد می آمدیم، جایی که غزاله آهنگی را برای یک فیلم جدید پشتو ضبط می کرد. پیش از رفتن به سالن زیبایی، وی به نیشتر آباد رفت تا تنظیمات و تمهیدات کار را بازبینی کند.»

اسلام خان، بازپرس پاسگاه پلیس شاقبول و افسر تحقیق پرونده، گفت: «خواهان، فرهت جاوید خواهر خواننده مرحوم، افرادی را برای تحقیقات اولیه معرفی کرده است و اکنون پلیس هیچ تردیدی درباره دخالت یکی از آنها در این قتل ندارد.»

نقاط برجسته دوران کاری

از جاوید بیش از همه بخاطر این آهنگ هایش یاد می شود: «منا دروغ دجانان هو لاگ راشه کانا»، «نارا نارا باران د» و «جدا رعنا جانان د. آخرین آهنگش» مینا با کائو جانا، اخیرا در غرفه های سی دی فروشی ظاهر شده بود. او برای پخش آلبوم جدیدش برنامه ریزی می کرد.

برخلاف بسیاری از خوانندگانی که برای فرار از طالبان متنفر از موسیقی از کشور گریختند یا در دستان طالبان رنج کشیدند، جاوید به نظر می رسید که قربانی ازدواج ناکامش شد. به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، او در سال 2009 به پیشاور گریخت، زیرا ارتش حمله به طالبان را در سوات آغاز کرده بود.

نثار محمد خان، مدیر سابق مرکز شرکت پخش پاکستان در پیشاور، اندوه خود را ابراز کرد. وی به خاطر می آورد: «او عشق بیکرانی به موسیقی داشت. او سابقا وقتی تنها هفت سال داشت، در مراسم عروسی در همسایگی خود می خواند.»

او گفت که جاوید به خاطر ماندن در سوات تا سال 2009 حتی در زمانی که طالبان نسبت به خوانندگان بیرحمی می کردند، شایسته تمجید بسیاری است. هواداران دلشکسته قتل او را محکوم کردند و خواهان دستگیری فوری مجرمان شدند.

گل غوتای، یک دانشجوی ترم هشتمی در دانشکده مدلی در دانشگاه پیشاور، به آسیای میانه آنلاین گفت: «من معمولا به ترانه های آهنگین او گوش می دادم. او از ته قلب می خواند، و مستقیما در دلهای و اذهان شنوندگان می نشست.» وی افزود که او چهره ای بسیار زیبا اما شخصیتی فروتن داشت.

جاوید ببر، رییس انجمن خیریه هنرمندان زوم، گفت که خوانندگان و هنرمندان با چنین حوادثی مرعوب نمی شوند.

وی گفت: «ما مدت ها با خشم طالبان روبرو بوده ایم. اما مصمیم مردم را سرگرم کنیم.»

وی گفت: «غزاله یک هنرمند بزرگ بود و برای همیشه زنده خواهد بود. نه تنها چهره روشنش بلکه روش خواندن او، هزاران هوادار را جذب کرد.» در سال 2009، خواننده دیگری به نام ایمان اوداس در پیشاور ظاهر بدست بردارانش کشته شد زیرا آنها مخالف شغل خوانندگی او بودند.

دیدگاه خود را بفرستید ( شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها )

نشانۀ * بیانگر گزینه ای است که پاسخ دادن به آن ضروری است

دیدگاه های خوانندگان

  • یک شخص هنرمند وهنر دوست بود خداوند مغفرتش کند روحش شاد یاد ش گرامی باد

    July 8, 2014 @ 03:07:40AM نواب از شهر کابل
  • بیسیار خوب شد که غزله جاوید را به فتل رساند دست هایش دربهشت برین لمس شود

    April 3, 2014 @ 12:04:35AM تندر
  • من محمدیوسف از افغانستان از ولایت کندهار من هم در مرک غزله جاوید بسیا نا راحت اهستم من ورا دوست داشتم یک هنرمن زن جوان بود حو غزله جاید همرای مردوم دیکر دوستی داشت نامشروع شهوهر کوشتند

    March 31, 2014 @ 10:03:21AM محمدیوسف یارمل
  • من ازمرگ غزاله جاوید خیل ناراحت استم روحش شاد

    March 3, 2014 @ 03:03:36AM فریدبهبودی
  • من از مرگ غزاله جاوید بسیار ناراحتم. شخصیت او بسیار خوب بود. مونا، من او را خیلی دوست دارم.

    February 9, 2014 @ 09:02:34AM muna
  • او یک خوانندۀ محبوب پشتو بود، هیچ کس نمی تواند جایش را پر کند. خدا رحمتش کند.

    February 1, 2014 @ 07:02:41AM fahim
  • سلام خیلی حیف شد که مرد هرکی کشتدش الهی بمیره بشور کثافت

    January 18, 2014 @ 04:01:34AM سیمین
  • من واقعا بخاطر مرگ غزاله جان متاسف شدم خدا شوهر قبلی اورا به لحنت خود گرفتار ونه که همچو گلی ازجامعه گم کرد مهتاب هستم از هرات باستان روحش شاد دوستدارم غزاله جان 

    January 17, 2014 @ 08:01:15AM مهتاب محمدی
  • سلام برخانواده شهید اعصاب ندارم صفر ازتهران پیام گذاشته بودی خیلی کسافتی بیشعور

    December 4, 2013 @ 02:12:20PM حامد صمدی از بوشهر
  • نمیدانم بخدا چی بگوم پاکستان نی حیف شد من خیلی صدایش را دوست داشتم

    November 14, 2013 @ 03:11:40AM saboor
  • هیچ کس نمی تواند جای او را پر کند.

    October 8, 2013 @ 05:10:22AM zafar hussain
  • خداوند(ج) غزاله جاويد را روحش راشاد مقبرهش را يكي ازباغ هاي بهشت كند من وارا بسيار دوست داشتم ودست دارم ازشما دوستان خواهش ميكنم كه برايش دعا كنيد محب الله كريمي كابل افغانستان

    October 3, 2013 @ 11:10:36AM Mohibullah
  • غزاله جان را زياد دوست داشتم

    September 28, 2013 @ 12:09:55PM مريم
  • خداوند ببخشیش

    September 27, 2013 @ 05:09:49AM مرجان
  • کس که غزاله جاوید راکشته خداوند (ج)جایش را به همیشه در دوزخ کندوغزاله راجایش جنت فرودس باشد

    August 30, 2013 @ 10:08:21AM سیداشرف
  • هیچ کس نمی تواند مانند خواننده غزاله جاوید باشد، من او را خیلی دوست داشتم، من هرگز او را فراموش نمی کنم، او همیشه در قلب من زنده خواهد بود، لطفا برای روحش دعا کنید...

    July 24, 2013 @ 01:07:55AM kamran shah
  • من فکر می کنم که این ضایعه ای بزرگ برای پاکستان است. من زبان پشتو بلد نیستم، اما من واقعا به ترانه های او گوش می دهم، امیدوارم خداوند او را در بهشت فردوس خود قرار دهد.

    July 9, 2013 @ 05:07:49AM MOHAMMAD FARHAN
  • ترور حقش بود چون از حد اخلاقی وانسانی گذشته بود

    June 9, 2013 @ 08:06:37AM صفر از تهران
  • من ایرانی هستم اهنگهای اوراخیلی دوست داشتم واورابه دوستانم معرفی میکردم

    May 10, 2013 @ 06:05:22AM مسعود
  • سلام تشکرازشما اصلاباورم نمیشه که غزاله جان دیگر با ما نیست خدایاچرا! وقتی یادم می آید دلم میخواهد فریاد بزنم چون خیلی زود بود برای مردنش تصویرش درموبایلم هست وقتی نگاهش میکنم اشک درچشمانم جمع میشود بی اختیار گریه میکنم دعا میکنم روحش شاد باشد ودر بهشت بی کران خداوند باشد لعنت خدا بر کسی که جوانی را ناحق شهید میکند ناراحتم خیلی خیلی خیلی دلم گرفته است

    April 17, 2013 @ 06:04:56PM نازنین
  • سلام منهم بسیارغوسه کردم من طرفداری درجه( 1) اون بودم من خیلی خیلی دوستش داشتم دوست دارم ممنون ازشما@-}--

    March 25, 2013 @ 06:03:57PM همایون شاهرخی
  • گزارش خوب بود

    March 21, 2013 @ 01:03:04AM معشوق الله =بهروز
  • غزله جاويد كسي بود كه من أو را بسيار دوست داشتم و هركز أو را فرامش نميكنم هميشه در قلب من هست روهش شاد باد

    February 26, 2013 @ 11:02:47AM احمد الهام احمدي
  • نافر مانی از خدا عاقبت خوب نداره خوب شد که مرد حالا در ان دنیا جزای بی حجابی هایش را میبیند.لعنت خدا براو باد. فتانه غیور

    January 24, 2013 @ 02:01:29PM فتانه غیور
  • غزاله دوست داشتني بود ومن هم به او علاقه مند بودم وهستم باآخر yadolle

    January 17, 2013 @ 02:01:22AM yadolle nora
  • من به خاطر غزاله جان بسیار ناراحت شدم . وقعا صدای ګیرا و پر سوز داشت ، خیلې افسوز به جوانی و زیبایی جادویی خانم غزاله

    January 15, 2013 @ 05:01:55AM ماری
  • سلام بله بله من هم متأسف هستم که اینا فووووووووووووووت کردند!

    December 20, 2012 @ 01:12:41PM Dj.....
  • بله بله او یک هنرمند خوب بود اما زیاد هم نه! ها ها ها

    December 20, 2012 @ 01:12:33PM Dj.....
  • man irani hastam vaghean az in khabar narahat shodam chon man ye ahangi gosh midadam kheili ghashang mikhond alan fahmidam ghazale hamon khanandas khoda azashon nagzare vaghean dokhtarezibaee bod

    September 19, 2012 @ 08:09:10AM nazanin
  • غراه جاوید تنهاهنرمند پاکستان نه بلکه اودردل تمام مردم افغانستان نیز جاگرفته بود اوهیچ وقت برای کشتن نه بلکه برای افتخاربود روحش شاد باد

    September 18, 2012 @ 01:09:18AM احمد صمیم.صمیم
  • من به خاطر مرگ غزاله جاوید بسیارمتآثرهستم چون که اوکسی بود که در دل تمام علاقه مندانش چنگ زده بودوتاهنوزشروع زنده گی اش بود این کار کار انسان های جنایت کار ووحشی است.

    September 18, 2012 @ 01:09:29AM صمیم ساحل
  • من فطتآهمانگونه که خداونددرکلام مقدس اش قران عظیم الشان کشتن یک انسان رابه ناحق قبل همه انسان هاخوانده است سخت مخالف کشتاربی جاوبی موردهستم وهمچواعماراتقبیج میکنم ولی ازسوی دگربه خانواده هاتوصیه میکنم تازمینه رابرای کشتن بهترین وبدترین دختران تان مساعدنسازیدواین به این معی است که وقتی شمادخترزیبای رادرمعرض دیدهمگان قرارمید هدهمگان رابه خودمیکشاندوبالاآخره خودسبب بدختی وتباهی دختران تان میشود. ازسوی دیگرمن حیث یک مسلمان ازحکومت های اسلامی میخواهم تادرساحه نفو ذوکنرول شان شرعیت اسلامی راکه حکم خداست جاری سازند.تادرصورت بروزکدام جرم به افرادفرصن طلب وهچ کسی دگری فرصت این مساعدنشودتاکسی رابه ناحق ویاحق بکشد. رحیمی ازپنجشیر - افغانستان

    September 1, 2012 @ 04:09:22AM سیر
  • من برای غزاله جاویدبسیارغم اندوح شدم وخداونداورامغفرت کند

    August 19, 2012 @ 01:08:32PM احمدفواد
  • سلام به شهید غذاله جاوید درتمام زندگی خوش باشی

    July 30, 2012 @ 10:07:23AM mukhtarbashardost
  • من برای غزاله جان جاوید بسیار غمگین هستم؛ زیرا او در سال های بهار زندگیش قرار داشت و مرگ در این زمان برای بدن غزاله جان جاوید منطقی نبود.

    July 18, 2012 @ 12:07:08AM Eng.Abdul.Bari (Javed)
  • اي ايت از بي نهايتي مجنون سر به جنون گذاشت از اين تعصبات تا كي بر اندازي از اين شاخه گلي وين خرقه به سرانجام نخواهد رسيد

    July 15, 2012 @ 05:07:22PM مازيار
  • او یک هنرمند بزرگ بود، من خودم دوست و طرفدارش بودم. من به او گفته بودم که مراقب باشد و به اسلام آباد یا کابل یا دوبی نقل مکان کند، اما او هرگز موضوع را جدی نگرفت و به آن توجهی نکرد. این واقعیت که شاخه تحریک طالبان پاکستان در سوات نامه ای برای او فرستاده بود که کارش را متوقف کند، دلیل کافی برای جلوگیری از این سرنوشت بود. شوهرش در این کار دخالت داشته است یا خیر، مساله ای است که پلیس به آن بپردازد و درباره دلایل این خسران بزرگ چهره شناخته شده موسیقی پشتون تحقیق کند.

    July 11, 2012 @ 04:07:06AM Meerza
  • من بسیار غمگینم که او در دوران نوجوانی کشته شد. گفته می شود که افراد خوب هرگز در دنیا زنده نمی مانند.

    July 6, 2012 @ 05:07:41AM yar mohammad faqiri
  • خداوند ج دنیا را با تمامی زیبائی هایش و نعمت هایش تنها برای مردها نه بلکه برای انسانها افریده است .این انسان است که درپروسه سیر تکامل طبیعت نقش بازی میکند تعین ازادی انسان و مقررات اجتماعی بر انها نیاز به یک جهانبنی علمی و دیدگاه وسع دارد بخاطراطاعت از یک روش مردود و کهنه محلی دوراز مطق نباید صدا هاوزندگی ها خاموش ساخته شود . وقت ان فرا رسیده که شخص گروپ حزب و کشورهایکه از این روش مردود وتاریک استفاده میکنند مجازت شوند و یک عدات جهان پسند حکمفرما شود دیگر بس است.

    June 29, 2012 @ 05:06:25AM شیراحمد
  • داريوش كبير از تخار : غزاله جاويد بهترين هنرمند بود روحش شاد و يادش كرامى باد

    June 28, 2012 @ 08:06:57AM داريوش كبير
  • تشکر از دست اندر کاران برنامه های خوب شما واقعاً همه جانبه گذارش و اخبار را ارائیه میدارید تشکر

    June 27, 2012 @ 03:06:28AM سید عنایت الله سادات
  • اول سلام واحترامات خود را تقدیم به شما نویسنده محترم می کنمٰ اما بعد تشکرفراوان ازمعلومان خوب شماٰ خانم عزاله جاوید دروفت بسیارکم وخوبترین آهنگ ها به به علافه مندان خود سرودٰ درگل همه حرکت های او وآهنگ های او قابل قدروستایش بودٰ درپایان هم یک خاطره تلخ خود را به شما میگویمٰ روزی که خبرشدم که غزاله جاوید کشته شده باورکنید که هیچ قبول نداشتم اما با خبرهای پی درپی تسلیم شده ام همان روزتصادوفی دریک دوگان دوستم قرارداشتم که همان لحظه دریکی ازتلویزیون های شخصی افغانستان آهنگ باران ده باران ده آن آواز خوان جادوگررا مانده بود که خیلی دلم برایش تنگ شد وخیلی افسوزخوردم درپایان هم میگم روحش آن مرحوم شاد ویک نعلت میفرستم برقاتلین او ...... .......... ..............

    June 25, 2012 @ 02:06:42PM علی رویش ـخبرنگار
  • ازاینکه چنین حادثه وحشتناکی شدبسیار متاسف هستیم بایدګناهکاران هرچه زودتر به بنجه قانون تسلیم شوندتابه سزای اعمال جنایت کارانه خودبرسند

    June 23, 2012 @ 06:06:01AM فریماه
  • ما شما را دوست داریم، شما در قلب های ما از قزاقستان هستند.

    June 22, 2012 @ 11:06:10AM lira
  • در واقع او 24 ساله بود؛ نه 29 ساله! وقتی که این دختر مُرد، بسیار جوان بود.

    June 21, 2012 @ 04:06:07AM гость
  • من هیچ خبری درباره مرگش در روزنامه های پاکستانی ندیدم؛ اما خبر را تازه در تایمز هند دیدم. واقعا برای مردم پشتون غم انگیز است. او خیلی زیبا و خوش صدا بود و مهمتر این که او تنها 29 سال داشت. خدا او را بیامرزد.

    June 21, 2012 @ 03:06:29AM SERZEB
  • شخصیت خوب!

    June 21, 2012 @ 01:06:58AM afzalkhan
  • من از شنیدن خبر مرگ خواننده مشهور جوان پاکستانی، غزاله جاوید، واقعا یکه خوردم. من این اقدام وحشیانه را محکوم می کنم.

    June 20, 2012 @ 01:06:37PM tariqalidahraj
  • من از این که غزاله جاوید کشته شد خیلی ناراحتم. امیدوارم خدا او را در بهشت جای دهد.

    June 20, 2012 @ 12:06:26PM naqeebkhan
  • من از قتل غزاله جاوید در 18 ژوئن خیلی ناراحت شدم. او در جاده دبگاری کشته شده است. شوهرش خیلی بی رحم است و گمان می برم که همه مردم ناراحت باشند.

    June 20, 2012 @ 07:06:36AM Masif Zaryab